salam semua~~
1st sekali nak mintak ampun maap sebab dah lama tak update blog nie..al maklum la sibuk dengan khidupan sbg pelajar UKM yang tercinta nie..hehe…

chan drak khun Thailand...ni pntu ms0k ke sempadan thailand..

chan drak khun means I love u in thai..=) ok la kat sini sya nak cita kat korang aktiviti sya smasa sem nie..pada tanggal 31hb julai 2010 merangkap hari lahir saya juga..hehe..[fuh ikut program masa besday 2]..mcm2 prsaan ada msa nk bertolak 2..apa2 pon ikhlas kan ati kerana Allah swt semuanya akan ok..=)..k smbung blik cita…hee~
sya telah ikut 1 program di kolej ini. Namanya program jaringan akademik antara biro kerohanian KOLEJ RAHIM KAJAI, UKM bersama darul naim foundation (DNF) di chenna’ thailand. <<<<Sbb bleh pi thailand sbb 2 join 2..haha…Ok! i gurau ja k….Kami pergi selama 5 hari..since 31st julai until 4 august 2010…

ini la nama sekolah yg ktorg jalankan program mtivasi 2~~

 

 

para fasilitator dan pihak darul naim foundation..lawatn ke sekolah..

 

 

 

Program ni kan merupakan progrm motivasi yg djlnkan khas utk pelajar2 sek ren yang berada di bawah darul naim foundation nie. Ini merupakan kali pertama mereka menerima kunjungan orang luar ke sekolah mereka. Pensyarah bimbingan yang mengikut ialah Dr Maimun Aqsha Lubis iaitu Timb .pengetua kolej Rahim Kajai. Beliau jga mengadakn seminar JQAF utk para guru dan ibubapa di DNF ini. Antra program lain spnjang kami di sana ialah melawat sek2 yang berada dibawah DNF dan sekitar chenna’. Disbbkan chenna’ brda kt sempdan malaysia shja oleh sbb tu da segelintir penduduknya boleh berbahasa melayu..ttpi lbih kpd dialek kelantan. but still can understand it..^^

pelajar n fasilitator sebelum program bermula~~

para penunggu check point utk explorace~~

cg2 dan pelajar di check point~

aktiviti dgn ahli kumpulan pahlawan~~

mmg penglmn yang sgt menyeronokkan sbb pihak cg2 di sna sgt ramah dan baik. kmi diberikn layanan yang sgt best..1st class la org ckp..hihi..cyg cg2 kt sna ketat2….terharu..:’) kalau korg join progrm ni dan merasai apa yg kami rasa msti korg pun stju..confirm ah..^^
pelajar2 sek ren kat sana 100% tak boleh ckp bhsa melayu.. so kami punyai sedikit mslh komunikasi untuk menjalankan aktivti dgn lancar. Tpi kami tlah dibntu oleh para guru yang bleh bhsa melayu sbg penterjemah..fuh nsib baik ad cg2 nie..kalo x mmg xto la apa cek nk kata…gna bhsa isyarat la gaya nya..hihi..kenangn yg sgt best utk dikenang pada ms depn..

pengangkutan utk para fasilitator melawat ke sekitar chenna'..

di pantai sakom

kenderaan utk ke pntai sakom..best..angin sgt kuat

antara sekolah yg dilawati..ngah tgk cg mengajar..hehe..^^

Ok!! lupa nak ckp lak….hee.. majoriti dari penduduk chenna’ nie adalah beragama islam. So mana2 pergi nak dpt makanan fuh senang ja..sodap2 lak 2..sampai menjilat jari..Haaa hangpa semua nak tgk dak mknan2 org kt sana..ada gmbaq ckit nnt cek tunjuk na~~^^

nasi kerabu in da making..hehe..ngah nk tggu giliran

nasi unta..^^ nama ja nasi unta kalo kt m'sia mcm nsi dging kita..sedap sgt..hehe

som tam..aka kerabu mangga..nyum3...

pulut manis..

Haaa~~matawang thailand pulak nk cita kt korg nie.. Kt thailand dorg gunakan matawang Batt..100 batt dorg RM10 kita..tapi harga barang di Malaysia dan Thailand tak byk bezanya…kalo korg nk ckp barang thailand lagi murah dari Malaysia tu  mmg salah la..sbb setelah dianalisis dan dinilai oleh saya dan rakan2 yg pergi kt sna..hehe…harga brngan mmg lebih krg sma ja dengn kita dari segi pkaian, beg dan sepupu sepapat dia la kn..tp kalo mknan murah pulak..ayam goreng yg mcm KFC  yg jual tepi2 jalan 2 hnya 10 batt ja. Jdinya RM1 kita la..tak ke murah 2..wooo…sbb tu bdan naik masa balik dri thailand ari 2..makanan dah la sodap murah lak 2…mmg menggoda nafsu jah..hakhak~~blik dari Thailand puas la nk turunkan balik berat bdn kepda yg ideal..hee~~ kalo tak diet nnt kena bebel dgn mak..so, nk xnk kn la diet. Berhempas pulas la turunkan blik brt badan gue nie..:p
Thats all that i want to share with you all..i hope that my story can give you some view about south Thailand. Salam sayang utk semua..=)

wet thai~~amount rm 200

thats all for now..reported by me..hihi..Nana..enjoy it..;)

kali nie nak cita cikit sal my lovers in my life~~

love them so much….muuuuaaahh2x..he..

1st of all my daddy….ayah nana nie sangat la comei orang nya..nape nana ckp comei sbb dah mmg comei tak tau nk ckp cam na ag…hehe..ayah sgt sporting orangnya..kelakar then suka sangat merajuk itu yang membuatkan nana suka sangat kacau2 ayah..nak manja2 la konon nya..hehe…

nana suka sgt tgk gelagat ayah bila merajuk..salah satu kecomelan yang nana nmpk selain muka ayah yang bulat..haha…

salah satu quote yang femes selalu kuar dari mulut ayah bila majok

” ya la, dah la tua tak comei lak 2..miskin lagi..ya la..nak bawa diri ar..nak kuar la” ayah berkata-kata…[wat2 pakai baju nk kuar jalan nek moto kapcainya]….hehe…padahal cam kitaowang tak to ja ayah mmg suka wat2 merajuk sebab cari alasan nak kuar jln2…

nana lak suka menambah2 ag…

”ayah nk ikot gk..mn to ayah kuar nk g ngorat ka..nk join sekaki..ea2….haha…” aku berkata2..nakal anak ayah nie…hu..

aku lah penyeri dalam keluargaku itu..hehe…anak pompuan sowg….;D

mak penah cakap yang aku nie anak kesayangan ayah..al maklum la anak perempuan sowg..[nk juga ckp 2…;p]..hehe..ntah ya ka tak tidak dapat pulak la mencari bukti2 kesahihan nya..hehe…

ayah pada 3.3.2010 yang lepas dh mencpai usia 52 tahun..dah separuh abad rupanya ayahku nie..

sedar tak sedar umur ayah semakin bertambah..masa untuk bersama dengan ayah pula semakin mencemburui…ermm tak dapat nana nak bayangkan hidup tanpa kehadiran ayah disisi..

nana hanya nak ayah tau yang nana sangat mencintainya..love u my daddy….

ayah adalah orang yang paling baik hati yang penah nana ketemu sepanjang hidup ini..

ayah wat2 comei sbb ak nk tgkp gambar...hehe..muuaah..cyg ayah..;)

 yang seterusnya nk ckp sal my mum..hehe…

mak nana seorang guru besar walaupun mak realitinya guru kecik  sbb kecik ja owgnya mak nana nie..hehe…[anak dia ag beso..huhu….] tp pegang jwtan yg besar gi2..sbb mak cg so mak mmg tegas owgnya…huhu..xsemua benda mintak dgn mak akan dpt..

kalo dpt pun lepas puas kena berleter..hehe..besa la nama pun mak kn..huu..tp kalo mntak dgn ayh senang ja dpt..he…xabeh ckp ag terus stju..weee~~

mak nana sgt cantik owgnya…..tgk anaknya la..hahaha….[wawa..puji dri lak…tp mak cntik ag…hehe….]..mak nie suka bg nasihat kt nana.antaranya…

“nana 2 belajar rjin2,jgn makan byk2 sgt nnt gemok…makan ckit2 ja..nnt xda spa nak..[pesanan wjib utk anaknya yg sowg nie..he..]..berenti mkn sblum kenyang,solat jgn tinggai,ari2 baca yassin…n bla bla….” byk ag pesanan mak kalo tulis xkan abes sampai bulan depan..hehe….

maceh mak ats smua pesanan kt anak yg sowg nie..huhu..nana akan ingt semua pesan mak…yg xleh lpas ckp kalo ckp ttg mak nie ialah mak xsbar2 nk smbut menantu..walaupun mak ckp gurau ja..tp mmg nmpk sgt..haha…

kalo nana blik umah mmg sllu ckp sal bkal2 menantu beliau..haha…..tp ak pun ska gk dgr cita2  sal bkl2 menantu pilihan mak nie..haha…join sekaki ja dgn mak…encem2 lak 2..2 yg suka ak dgr 2..haha…..tp aish rsa xpdnla plak dgn anaknya yg sowg nie…haha…[merendah dri la plak….;p]

da 1 bulan 2 mak smbut smpai 3 sambutan sekaligus…yg besnya ak la..leh la beli 1 ja adiah utk 3 3 perayaan berkenaan..haha….bulan tersebut adalah bulan 5…wawa….besday mak,hari ibu dgn hari guru semua dlm bulan 5..hehe….huhu…nana syg mak..t nana bg 3 adiah bila dh keja t..sekarg dpt bg 1 ja adiah..he…

luv u mum..;)

How to Love Someone????

Love~~~

 

I once had a friend who grew to be very close to me. Once when we were sitting at the edge of a swimming pool, she filled the palm of her hand with some water and held it before me, and said this:

“You see this water carefully contained on my hand?” It symbolizes Love. “This was how I saw it. As long as you keep your hand caringly open and allow it to remain there, it will always be there. However, if you attempt to close your fingers round it and try to posses it, it will spill through the first cracks it finds.”

This is the greatest mistake that people do when they meet love…they try to posses it, they demand, they expect… and just like the water spilling out of your hand, love will retrieve from you.

For love is meant to be free, you cannot change its nature. If there are people you love, allow them to be free beings.

  • Give and don’t expect.
  • Advise, but don’t order.
  • Ask, but never demand.

It might sound simple, but it is a lesson that may take a lifetime to truly practice. It is the secret to true love. To truly practice it, you must sincerely feel no expectations from those who you love, and yet an unconditional caring.

please leave your comment about this opinion ea….

i just want to know what u all thinking about loving someone and ur exprience maybe…..hehe…

for my knowledge and ur 2..;)

what is love???

 

pieces of love~

waaa….hebat x tjuk kali nie..Medik~~

hehe..

Malam Retro Muzikal~tema dinner ktowg sem nie..kRK d bes..;p

Medik merupakan singkatan bagi majlis eksekutif dinner kajai iaitu merupakan majlis makan malam bagi meraikan mahasiswa/mahasiswi kajai kursusnya peljar tahun akhir..bes sgt majlis yang dijalankan..dekorasi dewan sgt mntap bak kata kP dan tkp medik kali nie..siapakah yang bertanggungjwab dalam melaksanakan semua nie ea..salah sowg nya saya la..hehe…sya menjawat jwtan sbgai timb dekorasi Medik~weee~~

penat lelah selama sebulan akhirnya dpt dijalankan dgn jayanya..alhamduillah..hasil yang sgt membanggakan..;)

jom kita tgk dekorasi2 dalam dewan utk medik kali nie..

nie antara krew2 yang rjin menolong bhgian dekorasi nie..maceh2..:)

mari kta perhatikan kt belakang krew2 nie tergantung bulat2 yang berputar2..nmpk x ??

hehe…bulat2 nie kami gantung bermula dri ats merak kayangan…agak penat la sya  menjerit coz nk bagi arahan kt anak2 buah ttg kedudukan tinggi rendah bulat2 tu..tapi hasilnya memang memuaskan..bukan setakat bulat2 nie jew ktowg letak..disco ball yang kecik2 comei pun ktowg gantung untuk menampkkn impak yang gempak..;p

penat tapi best sangat……

jom kita lihat sudut coner lak….wink2….;)

nie sudut  corner yg berteme kn pucka dot..[betol ka ejaan]...he..

sudut nie simple ja tp tetap menarik..meja yang kosong tu akan diisi dgn radio corong besar tpi radio tu  akan digunakan dlu oleh protokol utk gimik perasmian..then bwu ktowg letak kt sudt nie..haa…..nk promote ckit..hehe…yang radio cm hemisfera 2 radio saya..ayah sya kata sapa2 nk beli bleh ja..harga 10 ribu..haha..

mahal siot…weee~~~harga nya boleh dibincang la..ayah saya mmg ska bergurau..kowg aggap aja harga boleh ditambah kurang ag.he….xda la sampai 10 ribu kot..he..pa2 pun kowg bincang dgn ayah ea kalo nk beli..sya sbgai perantaraan je..maceh..;p

lupa nk gtau yang radio nie masih berfungsi dgn baik..masih dpt siaran radio2 di malaysia nie..siaran radio dri planet2 lain xdpt la plak..hee…lampu pun ada skli..antiknya ai…

nie nmpk ckit radio 2..hehe..yg hemisfera 2 ye..nie roomate sya aka ketua dekorasi..

nie plak pintu gerbang..cantik ..hasil kerja abg syuk..tQ abg syuk..jasamu dikenang..;)

haa..pic roomate sya ag kn.hehe…..tak pa sya memperkenalkan roomate sya yang bernama jannah..he..

pintu gerbang nie mndapat sambutan yang meriah oleh warga2 kajai untuk memgambil gambar dgn ber mcm2 pose2..fuh..kalo tgk dowg tgkp gambar mmg cm dlm mjlis bintang popular lak..merata2 tmpat smua owg tgh beri pose..weee~~

ak si pemain gitar..hikhik..

nie colum yg dak indian kajai wat..cantik..colourful..

ruffedge pun ada.spoting abes la..mEdik dmeriah kn ag dgn kehadiran dowg..

2 tumbs up 2 ruffedge..spooting sgt n x sombong pun..sgt mesra peminat..bayaran yang di kenakan pun berpatutan sbb azan ckp dia pham ktowg  pelajar so harga yang dia bg pun berpatutan..cm 2 la kalo nk jdi artis yg berjaya ..ya x..hehe…berapa 2 dirahsiakan la..hehe..

pada malam tu sya n Mt yang lain dpt duduk kt meja VIP kelas ar..di layan oleh pelayan2 tyme nk mkn..hehe..

hee..nseb jgak ktowg coz dpt duduk kt meja 2 coz nk memenuhkan kerusi VIP yang kosong..so mkn pun sdp2 la..wee…berbaloi dgn keja yang dilakukan..alhamduillah rezeki dri allah..;)

antara hidangan di meja VIP..

this me that nite..nk interframe gk 2....he..

cuti pertengahan semester yang baru-baru ini  sangat bermakna bagi diriku. Bukan sekadar bercuti dari aktiviti yang sangat sibuk di ukm dengan tugasan,peperiksaan, ko-k, dan aktiviti kolejnya lagi. bagai tidak tertanggung rasanya sekiranya tidak diberikan cuti yang panjang. walaupun tidak ada la panjang sangat kan. seminggu ja..

tapi itu sudah cukup untuk mengembalikan semangat ku untuk kembali sambung pengajian ku dalam ijazah sarjanamuda pendidikan kimia. alhamduillah…syukur kerana diberi nikmat ini oleh Nya.;)

cuti ini abangku pulang ke kampung. kami sekeluarga bersatu semula…terharu..he..;D.dah lama tak kumpul satu family. abang keja kat usj dan ak belajar kt ukm. memang kami dah lama tak berkumpul bersama. kalau aku ada abang tak da dan begitu juga sebaliknya. tapi cuti raya cina ini kami dapat berkumpul bersama.huhu..berbunga2 hati mak dan ayah anak2 pulang ke kampung.

riak wajah ayah dan mak menyatakan segalanya.. love u mak ayah..he..;D

pada masa cuti kali ini terasa sangat dekat dengan keluarga ku…cuti ini berbagai dugaan datang menerpa keluarga ku. airmata mak dan ayah dapat ku tatap. pertama kali melihat ayah berkeadaan demikian. pada wajah ayah yang comel 2 dapat ku lihat mata yang merah menahan air mata dari berguguran. mak tak yah cakap la memang dah berguguran air matanya.

dugaan yang besar telah menimpa keluargaku.. tak perlu la ku  ceritakan dugaan itu kan..he..

Dugaan yang datang semuanya dari allah yang maha esa. semua yang terjadi mempunyai hikmah di sebaliknya kan. allah berikan ujian dan dugaan sebab sayang kan hambanya. allah merindui rintihan suara hati kita..allah rindu kita untuk meminta pertolngan kepadanya. allah tidak akan memberikan dugaan sekiranya hambanya tidak dapat melaluinya kn3..waa….nk nanges ini..he..xpa2 nana kuat kan..hu…[ pujuk diri sendiri];)

kepada anak2 di luar sana nak wat pa2 fikirlah mak dan ayah dulu ek. jangan wat benda yang dikesali kelak..ingat la pengorbanan yang mak dan ayah dah wat untuk besarkan kita.pesanan untuk diri sendri jga..;D

Gerak kerja yang telah dijalankan sepanjang beberapa minggu yang lepas kini ku kongsikan bersama.he..

kami telah menjalankan gerak kerja untuk menangkap gambar dan video di sekitar hentian kajang dan pasar malam di bangi sambil membeli makan malam untuk mengisi perut..2 keja dalam 1 masa. kita hendaklah memanfaat kan masa yang ada dengan keja2 yang berfaedah seperti yang telah kami lakukan ini..wee~~;p

perasaan saya semasa menangkap gambar di pasar malam di sekitar  bangi mahupun hentian kajang sangat2 la menakutkan. nak tau kenapa.hu~~

takut wwooo nk tangkap gambar orang yang tidak di kenali.selain di pandang pelik oleh masyarakat di sekeliling..ceewaah pandang pelik 2..haha..tapi memang itulah yang telah di alami oleh kami bersama..hehe…

terasa macam buat salah pun ada juga. kami mengambil gambar dalam keadaan curi2. tau tak apa yang di maksudkan dengan keadaan curi2.hehe..

kami menangkap dalam keadaan menyorok.. kadang kala kami ‘main snap ‘  ja gambar di pasar malam tersebut. memang sangat kelakar bila di fikirkan kembali. hehe…

gambar budak2 kecil yang dijaga oleh ibu dan ayah mereka dan banyak lagi gambar2 yang telah di tangkap.  Memang pengalaman yang tidak dapat dilupakan apabila pergi mengambil gambar dalam hujan lebat.

ini terjadi kepada kami semasa di pasar malam hentian kajang. Dalam keadaan basah lencun masih kami teruskan jua agenda kami untuk mengangkap gambar baru nampak trill kan..hehe…

memang satu pengalaman yang berharga yang tidak dapat dilupakan. hujan yang sangat lebat telah membasahi tubuh kami. dalam pada itu gambar tetap ditangkap untuk dijadikan bahan.

thats all for now..see u again..XD

we need to pick one of instructional design  model to guide us for the next tasks thats is teaching aids. There been 6 steps that will guide us when  we do the tasks. There is ASSURE. The topic that we will teach is acid and base.

we need to do the learning aids base on what we will teach in the class. Here is some of the lesson plan and our objective in the class.

subject: chemistry

topic :acid and base

learning objective:

  1. To state the meaning the acid and base
  2. To differentiate the physical properties of acid and base
  3. To State the use of acid and base in daily life

some of the guide from ASSURE model.

A Analysis learner:

the form 4 student,pasive and lack of social interaction.

S State objective:

Next is we need to state the objective for the learning process. After we have analyze the student we need to state the objective base on the their level.

The fourth student will be able to state the meaning of acid and base and will be able to differentiate the acid and base in their daily life.

S Select the instructional method,media and material.

The method that we will use is the lecture,experimental and group work. The teacher will demostrated the experiment and the student will doing the same experiment with their group using the apparatus and material that been provided to them.

The teacher will provided soap,oranges,toothpaste, coffee and lime juices,litmus paper, and pH meter for the xperiment.

Then we use the transperacy paper to show the different level of acid and base to the student. Mind map is using to differentiate the aciod and base properties using the cardbod.

U utilize the media and material

Before we use the material and apparatus  in the laboratory we need to make sure that the material and apparatus functional well.  In order to make sure the teaching going smooth and clear.

The OHP we use is functional well so that the learning process will run smoothly.

R Require a learner participation

the learning and teaching process is the best  when the student give their participation in the class.

when we doing the experiment  the student need to give all cooperation in the experiment to make the experimental success. by asking the question also will make the stdent involve in the class.

E Evaluate and revise

After the teaching and learning process we need to evaluate and revise the process. Evaluate the method that we use eitheir it working or not. Working in this context is either  the method that we use in achieve the objective or not.

This is some planning for doing the teaching aids material in the classroom. untill we see again in the next post..hehe..;p






Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.