Januari 2010


salam peringatan dan muhasabah diri ini~

marilah kita renung2kan bersama…..

aidil adha   27.11.09       hari jumaat , hari krismas   25.12.09    hari jumaat , tahun baru hijrah      18.12.09    hari jumaat , tahun baru masihi       1.1.10     hari jumaat, gerhana bulan               1.1.10            hari jumaat, gerhana matahari         15.1.10        hari jumaat , maulidulrasul     26.2.10       hari jumaat , matinya jesus kristus   2.4.10       hari jumaat , hari wesak     28.6.10     hari jumaat , hari raya aidilfitri         10.9.10           hari jumaat , hari depaavali     5.11.10   hari jumaat

persoalannya????

ADAKAH INI SEMUA 1 KEBETULAN????

di dalam  Al-Quran menyatakan kiamat berlaku pada hari jumaat.

jadi apakah tindakan kita sebelum tiba hari yang pasti akan terjadi. sudah cukupkah amalan kita untuk dipertontonkan

dihadapan allah kelak. renung2 kn bersama~~

assalammualaikum saya dahulukan..

pada kali ini sya ingin berkongsi dgn anda smua mengenai proposal yang perlu saya lakukan utk sbjek teknologi pend ini..

Pada post yang lalu juga terdapat coretan mengenai proposal.. Itu merupakan proposal yang sya dan kump sya wat sebelum msuk kelas tutorial. Oleh sbab telah ada kump yang mengambil tajuk tersebut iaitu alam sekitar dngn ini secara rasminya kump sya telah menukar tajuk proposal kami dari alam sekitar kepada ibubapa..hehe..

ini bagi mengelakkan berlakunya perbandingan sama ada secara langsung atau pun tidak langsung apabila terdapat 2 kump melakukan topik yg sma..betol kn..he..:)

kenapa ibubapa di pilih sbgai subjek dlam persembahan multimedia kami???

ini di sebabkan kami terkesan dgn isu2 kekeluargaan yang berlaku sejak kebelakangan ini. Baru2 ini negara di gemparkan dengan pembunuhan kejam 4 ahli keluarga di gemecheh,n9 yang magsanya terdri drpd datuk,nenek,ayah dan anak perempuan keluarga tersebut dibunuh dgn kejam oleh ahli keluarga itu sendri

isu2 permasalahan keluarga yang berlaku mendpat liputan yang meluas sejak akhir2 ini telah memberi kesan kepada sya dan ahli kump sya untuk membuat video berkenaan pengorbanan dan kasih syg ibubapa kpda anak2.  proposal bagi video ini adalah seperti berikut:

nama kumpulan: 2G.B

SUBJEK TINDAK BALAS
Tajuk Projek cinta infiniti
Masalah Terkesan dengan kes-kes masalah kekeluargaan yang berlaku baru-baru ini, kami rasa terpanggil untuk membincangkan perkara tersebut bersama sahabat-sahabat
Objektif 1. Menyampaikan permasalahan isu2 kekeluargaan yang sedang hangat diperkatakan.

2. Mengingatkan kembali pengorbanan ibu bapa dalam membesarkan anak2.

3.muhasabah diri

Penyelesaian masalah yang sesuai Membina sebuah projek multimedia yang menarik mengandungi teks, video, dan audio
Audien sasaran mahasiswa dan mahasiswi

 

Minggu Perancangan
13 Jan-25 Jan – perancangan tugasan

– merancang perjalanan cerita

– meninjau tempat

26 Jan-9 Feb   –  memulakan gerak kerja

– menangkap gambar dan merakam video

– mengumpul bahan (spt audio)

10 Feb- 21Feb – mengumpul bahan di rumah
22    feb – 8 Mac -mengumpul semua bahan dan menyunting video
9Mac – 16 Mac persiapan terakhir, mengemas kini.

 

tempat:

pasar malam bangi,sekitar bangi dan kajang

tenaga kerja:

pengarah: Aiman

penyunting: Nana

penulis skrip: Nisa dan Nana

jurukamera: semua

pengangkutan:Aiman dan Nisa

Perjalanan cerita:

pendahuluan-memaparkan permasalahan isu2 kekeluargaan yang wjud

-isu2 semasa

a)anak pukul ayah kerana tidak diberikan rm 1 juta

b)anak bunuh kejam 4 ahli keluarga di gemecheh ,negeri sembilan

-mengimbas kembali pengorbanan ibubapa menjaga anak2

[dari bayi ke dewasa]

penutup: Dalil al quran tentang menghormati ibubapa.

ini merupakan serba sedikit mengenai perancangan unuk menyiapkan persembahan multimedia ini. semoga semua nya berjalan dengan lancar..InsyALLAH…;-)

assalamuaikum~

Refleksi tutorial teknologi pendidikan!!~

Inilah tajuk yang akan saya perkatakan sebentar lagi…..hehe…

Pagi selasa 19hb,hujan turun dgn lebatnya…tiba2 fikiran jhtku melintas di benak fikiran.

‘ujan ni xnk ak g class ka..tido bes nie..huhu…’ fikiranku berkata2..hehe..

‘lebatnya ujan, mcm mn nk pergi tutor ni.nak naik moto ujan lebat gini bhya’ fikiranku msih berlegar2 lagi. tp ku tetapkan ati dan fikiran utk pegi berjihad menimba ilmu.huhu…insyaallah allah akn tolong kta kalo niat kta baik.kn3!!! 😉

Pertama kali masuk ke kelas tutorial cik aidah kat makmal 4 di fpend perasaan ku berdebar2. Tiada kata yang dpat di ungkapkan bagi mengambarkan perasaan ku pada ketika itu. kenapa perasaan ku begini ya??

sebabnya~jeng4!!!!  he……suspen ckit..

sebabnya sya akan belajar bersama2 dgn pelajar yang mengambil tesl. Sebelum nie sya mempunyai perasaan prejudis kt pelajar tesl di ukm.ermm  sebenarnya  bukan setakat kt ukm sj di mn2  shja pelajar tesl di seluruh ngara.hehe..maap ye..

Pada sya pelajar tesl ialah golongan yang tak mesra , sombong dan hanya mahu berkawan dgn golongan mereka shja. itu lah prejudis yg sya ada terhadap pelajar tesl..

Di sini sya ingin meminta maaf kepada sesiapa pelajar tesl yang terasa. sya tidak berniat mahu melukakan hati sesiapa tp dh mmg itu yang tertaman dlm fikiran selama ini dan di didik untuk berfikir bergitu..maap ya..huhu..;(

haaa….tu sebab pertama..sebab ke 2 knpa berdebar sgt ialah sbb tutor yang mengajar adalah mentor spkg sya.hehe…

berdebar nak tahu personaliti beliau kalo2 garang ka sempoi ka cerewet ka..semua 2 akan mempengaruhi perjalanan spkg ku di ukm selama 2 tahun lagi..hu~~

tetapi apabila bermulanya kelas tutorial alhamduillah smua nya berjalan lancar. smuanya baik2 belaka malah pelajar tesl jga ramah orangnya dan mereka sgt sempoi…hehe~

agenda pada hari itu ialah membentangkan jalan cerita mengenai tugasan video. Oleh sebab sya dan rakan2 sya nisa dan aiman memulakan kelas tutorial lambat kerana berlaku sedikit perselisihan faham ttg pertindihan masa yang berlaku. Kami tidak perlu membentangkan perancangan tugasan video tersebut.

Kump2 yang membentangkan tugasan pada hari tu mengambil tema alam sekitar,bagaimana mengurus tekanan dan lain2…daripada pembentangan yang dipersembahkan sya dan rakan mendapat gmbaran bagaimana mahu menyiapkan  perancangan tugasan video itu.

itulah Serba sedikit briefing mengenai kelas tutorial pertama yang sya hadiri da 19hb 1 2010.

Proposal yang perlu di siapkan perancangannya bagi minggu ini juga ialah berkenaan dgn video ataupun persembahan multimedia.

kami dikehendaki untuk mencari tema dan objektif bagi persembahan multimedia tersebut..

Kumpulan sya telah mengadakan perjumpaan pada tanggal 18 jan 2010 di cafe kolej rahim kajai jam 3 petang bagi membincangkan mengenai proposal ini. Tanggal ini dipilih setelah semua ahli kumpulan dapat meluangkan masa setelah sibuk dengan aktiviti harian masing2..

setelah di capai kesepakatan oleh rakan sekumpulan iaitu rakan cosmate yg di cintai cik khairunisa dan cosmate ku juga Muhammad Aiman telah sepakat mengambil tema alam sekitar.

Tajuk bagi persembahan multimedia tersebut adalah ‘Earth need Us’ atau dengan kata lain ‘Bumi memerlukan kita’

objektif yang akan dicapai dalam persembahan ini ialah:

a)memberikan pendedahan tentang permasalahan alam sekitar

b)Mewujudkan rasa syukur dalam diri individu

c)Melahirkan rasa bertanggungjawab terhadap alam sekitar.

salam..

maaf di hulurkan pada permulakan kata…

kerna terlupa hendak memperkenalkan diri pada post pengenalan..al maklum la baru berjinak-jinak dgn blog..hehe..

nama yg diberi Nur syazana mohamed latiff. Kawan2 sya pggil nana ja..NaNa ker!!hehe..

skrg tgh melanjutkn pelajaran di uk kt malaysia apa lagi kalo bukan UKM yg tercinta.hehe…

byk cabaran dan dugaan yg dihadapi sepnjg hidup di ukm ni..kepada sesiapa yg mahukan cabaran sbg pelajar hiduplah di UkM…kenyataan ikhlas dri sudut hati nuraniku..huhu..

sya mengambil kursus pendidikan kimia di fakulti pendidikan UKM. Major sya kimia minor lak math..INsyALLAh,dgn izin Nya sya akan menjdi seorng cg apabila grad nnt..Cg kimia yg Cemerlang..insyaallah..

Doakan ye..;)

setakat itu ja la mengenai sya ye..nnt pda post2 akan dtg anda akan lebih mngenali sya~~;D                                                      

……gembira rasanya setelah dpt menunaikan hasrat di hati utk berblogger..hehe..

Sebenarnya sya ini bukan lah seorg yg rjin meng ‘explore’  blog2 org lain atau lebih manis di katakan bukanlah sesorang yg sukakan blog..

tp sya cuba untuk menanamkan minat 2 setelah di berikan tugasan oleh pensyarah utk membuat blog sendri dan meng post kn asignmnet2 di dalam blog ini..

so di sini harapan sya moga2  asignment yg diberikan dpt dilaksanakan dgn jaya nya (poyo x)..hehe…;p

dan harapan ku agar dpt memberikan yg terbaik di dalam blog ini utk kalian semua.

Terima kasih di atas layaran kowg ke blog ini..~~

semuga semua enjoy melayari blog ku ini..moga ketemu lagi ya..;)

Welcome to WordPress.com. This is your first post. Edit or delete it and start blogging!