Februari 2010


cuti pertengahan semester yang baru-baru ini  sangat bermakna bagi diriku. Bukan sekadar bercuti dari aktiviti yang sangat sibuk di ukm dengan tugasan,peperiksaan, ko-k, dan aktiviti kolejnya lagi. bagai tidak tertanggung rasanya sekiranya tidak diberikan cuti yang panjang. walaupun tidak ada la panjang sangat kan. seminggu ja..

tapi itu sudah cukup untuk mengembalikan semangat ku untuk kembali sambung pengajian ku dalam ijazah sarjanamuda pendidikan kimia. alhamduillah…syukur kerana diberi nikmat ini oleh Nya.;)

cuti ini abangku pulang ke kampung. kami sekeluarga bersatu semula…terharu..he..;D.dah lama tak kumpul satu family. abang keja kat usj dan ak belajar kt ukm. memang kami dah lama tak berkumpul bersama. kalau aku ada abang tak da dan begitu juga sebaliknya. tapi cuti raya cina ini kami dapat berkumpul bersama.huhu..berbunga2 hati mak dan ayah anak2 pulang ke kampung.

riak wajah ayah dan mak menyatakan segalanya.. love u mak ayah..he..;D

pada masa cuti kali ini terasa sangat dekat dengan keluarga ku…cuti ini berbagai dugaan datang menerpa keluarga ku. airmata mak dan ayah dapat ku tatap. pertama kali melihat ayah berkeadaan demikian. pada wajah ayah yang comel 2 dapat ku lihat mata yang merah menahan air mata dari berguguran. mak tak yah cakap la memang dah berguguran air matanya.

dugaan yang besar telah menimpa keluargaku.. tak perlu la ku  ceritakan dugaan itu kan..he..

Dugaan yang datang semuanya dari allah yang maha esa. semua yang terjadi mempunyai hikmah di sebaliknya kan. allah berikan ujian dan dugaan sebab sayang kan hambanya. allah merindui rintihan suara hati kita..allah rindu kita untuk meminta pertolngan kepadanya. allah tidak akan memberikan dugaan sekiranya hambanya tidak dapat melaluinya kn3..waa….nk nanges ini..he..xpa2 nana kuat kan..hu…[ pujuk diri sendiri];)

kepada anak2 di luar sana nak wat pa2 fikirlah mak dan ayah dulu ek. jangan wat benda yang dikesali kelak..ingat la pengorbanan yang mak dan ayah dah wat untuk besarkan kita.pesanan untuk diri sendri jga..;D

Advertisements

Gerak kerja yang telah dijalankan sepanjang beberapa minggu yang lepas kini ku kongsikan bersama.he..

kami telah menjalankan gerak kerja untuk menangkap gambar dan video di sekitar hentian kajang dan pasar malam di bangi sambil membeli makan malam untuk mengisi perut..2 keja dalam 1 masa. kita hendaklah memanfaat kan masa yang ada dengan keja2 yang berfaedah seperti yang telah kami lakukan ini..wee~~;p

perasaan saya semasa menangkap gambar di pasar malam di sekitar  bangi mahupun hentian kajang sangat2 la menakutkan. nak tau kenapa.hu~~

takut wwooo nk tangkap gambar orang yang tidak di kenali.selain di pandang pelik oleh masyarakat di sekeliling..ceewaah pandang pelik 2..haha..tapi memang itulah yang telah di alami oleh kami bersama..hehe…

terasa macam buat salah pun ada juga. kami mengambil gambar dalam keadaan curi2. tau tak apa yang di maksudkan dengan keadaan curi2.hehe..

kami menangkap dalam keadaan menyorok.. kadang kala kami ‘main snap ‘  ja gambar di pasar malam tersebut. memang sangat kelakar bila di fikirkan kembali. hehe…

gambar budak2 kecil yang dijaga oleh ibu dan ayah mereka dan banyak lagi gambar2 yang telah di tangkap.  Memang pengalaman yang tidak dapat dilupakan apabila pergi mengambil gambar dalam hujan lebat.

ini terjadi kepada kami semasa di pasar malam hentian kajang. Dalam keadaan basah lencun masih kami teruskan jua agenda kami untuk mengangkap gambar baru nampak trill kan..hehe…

memang satu pengalaman yang berharga yang tidak dapat dilupakan. hujan yang sangat lebat telah membasahi tubuh kami. dalam pada itu gambar tetap ditangkap untuk dijadikan bahan.

thats all for now..see u again..XD

we need to pick one of instructional design  model to guide us for the next tasks thats is teaching aids. There been 6 steps that will guide us when  we do the tasks. There is ASSURE. The topic that we will teach is acid and base.

we need to do the learning aids base on what we will teach in the class. Here is some of the lesson plan and our objective in the class.

subject: chemistry

topic :acid and base

learning objective:

  1. To state the meaning the acid and base
  2. To differentiate the physical properties of acid and base
  3. To State the use of acid and base in daily life

some of the guide from ASSURE model.

A Analysis learner:

the form 4 student,pasive and lack of social interaction.

S State objective:

Next is we need to state the objective for the learning process. After we have analyze the student we need to state the objective base on the their level.

The fourth student will be able to state the meaning of acid and base and will be able to differentiate the acid and base in their daily life.

S Select the instructional method,media and material.

The method that we will use is the lecture,experimental and group work. The teacher will demostrated the experiment and the student will doing the same experiment with their group using the apparatus and material that been provided to them.

The teacher will provided soap,oranges,toothpaste, coffee and lime juices,litmus paper, and pH meter for the xperiment.

Then we use the transperacy paper to show the different level of acid and base to the student. Mind map is using to differentiate the aciod and base properties using the cardbod.

U utilize the media and material

Before we use the material and apparatus  in the laboratory we need to make sure that the material and apparatus functional well.  In order to make sure the teaching going smooth and clear.

The OHP we use is functional well so that the learning process will run smoothly.

R Require a learner participation

the learning and teaching process is the best  when the student give their participation in the class.

when we doing the experiment  the student need to give all cooperation in the experiment to make the experimental success. by asking the question also will make the stdent involve in the class.

E Evaluate and revise

After the teaching and learning process we need to evaluate and revise the process. Evaluate the method that we use eitheir it working or not. Working in this context is either  the method that we use in achieve the objective or not.

This is some planning for doing the teaching aids material in the classroom. untill we see again in the next post..hehe..;p






Alhamduillah…

syukur ke hadrat illahi kerana dgn limpah dan kurnianya sya masih dpt meng’update’ blog ini..syukran jazilan ya illahi..

Disini apa yang di maksudkn dgn flash back ialah sya nk mengimbas kembali apa yang di ajar di dalam kuliah minggu ke 4 dan ke 5.waaa….nmpk sgt lama tak meng update blog nie..hehe…maaf la ye..

saya agak sibuk dgn aktiviti2 sampingan di UKm tercinta ini..

pada minggu ke 4 merupakan kali pertama mejar jasmy mengajar bagi kuliah teknologi pendidikan. 1st impression ttg mejar jasmy nie..”alamak mudanya nampak macam garang ja mejar nie”..monolog dalaman..hehe…

mungkin impression ini di sebabkan oleh perwatakan mejar jasmy yg smart dan kemas mcm palapes gayanya..hehe…tetapi setelah memulakan kelas ternyata salah sama sekali impression saya 2..mejar bukan lah seorang yang garang..he…suspen ja lebih sya ni kan..;p

oklah apa yang telah diajarkan pada minggu ke 4 ialah mengenai instructional design model. Terdapat pelbagai model yang dikemukan antaranya ialah ASSURE,ARCS, ADDIE model. model2 ini direka bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam membina dan mencipta alat bantu mengajar. Pengertian bagi model ASSURE dan ADDIE ialah

ASSURE model:

Analyze learners

State objectives

Select instructional methods, media, and materials

Utilize media and materials

Require learner participation

Evaluate and revise

ADDIE model

A Analysis

D Design

D Development

I Implementation

E Evaluation

inilah antara apa yang diajar oelh mejar dalam kuliah minggu ke 4.

Seterusnya ialah mengimbas kembali kuliah ke 5 lak..Sebelum itu,nak cakap apa istimewanya ttg pengajaran mejar Jasmy ni ialah mejar selalu mengelitkan video2 yang menarik berkaitan dgn pembelajaran yang baru di ajar.

Ini menyebabkan kami tidak bosan berada dalam kuliah tekno itu, selain itu,kaedah penyampaian sebegini lebih sampai kepada pelajar dan mudah di fahami apa yang ingin disampai kan oleh pensyarah. Kalo tak percaya meh la join kuliah saya..hehe..;)

Berbalik semula kepada refleksi saya..hehe…dh lari tajuk lak saya nie kan..tak pa kita perlu selingan supaya pembaca tidak bosan dengan konteks yang ingin di sampaikan.hehe…btol x??…ok la..move on…Kuliah ke 5 pula belajar tentang tajuk photography.

Apa yang diajar antaranya ialah jenis2 kamera. Kamera digital, kamera 1 lensa dan kamera 2 lensa merupakan contoh jenis2 kamera yang terdapat sekarang.

Gambar pula memberi pelbagai persepsi dan makna bagi seseorang. Bagaimana sesuatu gambar itu dapat menyampaikan mesej kepada orang lain. Sesuatu gambar mempunyai nilai sentimen yang berlainan bagi setiap orang. Contoh gambar mona lisa. Walaupun setelah berdekad abad lama nya [kalo xsalah la…he..;p] tetapi masih mempunyai nilai yang tinggi kerana setiap orang mempunyai persepsi yang b’ lain tentang gmbar tersebut.

Ada yang mengambarkan monalisa seorang perempuan yang bermasalah pada masa itu, ada juga melihat monalisa sebagai seorang lelaki tetapi telah di lukis sebagai perempuan. Terdapat bermacam persepsi mengenai gambar tersebut. itulah nilai sebuah lukisan atau boleh kita kaitkan dgn persepsi seseorang dgn sesuatu gambar. itulah apa yang diajar di kuliah minggu lepas.

mEjar Jasmy menunjukkan pelbagai jenis gambar dari pelbagai segi dan aspek. Gambar2 yang ditunjukkan banyak memberi pengajaran dan  teladan kpda saya..setakat ini saja lah refleksi utk kali ini..ketemu lagi ya..;D