teknologi pendidikan


Gerak kerja yang telah dijalankan sepanjang beberapa minggu yang lepas kini ku kongsikan bersama.he..

kami telah menjalankan gerak kerja untuk menangkap gambar dan video di sekitar hentian kajang dan pasar malam di bangi sambil membeli makan malam untuk mengisi perut..2 keja dalam 1 masa. kita hendaklah memanfaat kan masa yang ada dengan keja2 yang berfaedah seperti yang telah kami lakukan ini..wee~~;p

perasaan saya semasa menangkap gambar di pasar malam di sekitar  bangi mahupun hentian kajang sangat2 la menakutkan. nak tau kenapa.hu~~

takut wwooo nk tangkap gambar orang yang tidak di kenali.selain di pandang pelik oleh masyarakat di sekeliling..ceewaah pandang pelik 2..haha..tapi memang itulah yang telah di alami oleh kami bersama..hehe…

terasa macam buat salah pun ada juga. kami mengambil gambar dalam keadaan curi2. tau tak apa yang di maksudkan dengan keadaan curi2.hehe..

kami menangkap dalam keadaan menyorok.. kadang kala kami ‘main snap ‘  ja gambar di pasar malam tersebut. memang sangat kelakar bila di fikirkan kembali. hehe…

gambar budak2 kecil yang dijaga oleh ibu dan ayah mereka dan banyak lagi gambar2 yang telah di tangkap.  Memang pengalaman yang tidak dapat dilupakan apabila pergi mengambil gambar dalam hujan lebat.

ini terjadi kepada kami semasa di pasar malam hentian kajang. Dalam keadaan basah lencun masih kami teruskan jua agenda kami untuk mengangkap gambar baru nampak trill kan..hehe…

memang satu pengalaman yang berharga yang tidak dapat dilupakan. hujan yang sangat lebat telah membasahi tubuh kami. dalam pada itu gambar tetap ditangkap untuk dijadikan bahan.

thats all for now..see u again..XD

we need to pick one of instructional design  model to guide us for the next tasks thats is teaching aids. There been 6 steps that will guide us when  we do the tasks. There is ASSURE. The topic that we will teach is acid and base.

we need to do the learning aids base on what we will teach in the class. Here is some of the lesson plan and our objective in the class.

subject: chemistry

topic :acid and base

learning objective:

  1. To state the meaning the acid and base
  2. To differentiate the physical properties of acid and base
  3. To State the use of acid and base in daily life

some of the guide from ASSURE model.

A Analysis learner:

the form 4 student,pasive and lack of social interaction.

S State objective:

Next is we need to state the objective for the learning process. After we have analyze the student we need to state the objective base on the their level.

The fourth student will be able to state the meaning of acid and base and will be able to differentiate the acid and base in their daily life.

S Select the instructional method,media and material.

The method that we will use is the lecture,experimental and group work. The teacher will demostrated the experiment and the student will doing the same experiment with their group using the apparatus and material that been provided to them.

The teacher will provided soap,oranges,toothpaste, coffee and lime juices,litmus paper, and pH meter for the xperiment.

Then we use the transperacy paper to show the different level of acid and base to the student. Mind map is using to differentiate the aciod and base properties using the cardbod.

U utilize the media and material

Before we use the material and apparatus  in the laboratory we need to make sure that the material and apparatus functional well.  In order to make sure the teaching going smooth and clear.

The OHP we use is functional well so that the learning process will run smoothly.

R Require a learner participation

the learning and teaching process is the best  when the student give their participation in the class.

when we doing the experiment  the student need to give all cooperation in the experiment to make the experimental success. by asking the question also will make the stdent involve in the class.

E Evaluate and revise

After the teaching and learning process we need to evaluate and revise the process. Evaluate the method that we use eitheir it working or not. Working in this context is either  the method that we use in achieve the objective or not.

This is some planning for doing the teaching aids material in the classroom. untill we see again in the next post..hehe..;p






Alhamduillah…

syukur ke hadrat illahi kerana dgn limpah dan kurnianya sya masih dpt meng’update’ blog ini..syukran jazilan ya illahi..

Disini apa yang di maksudkn dgn flash back ialah sya nk mengimbas kembali apa yang di ajar di dalam kuliah minggu ke 4 dan ke 5.waaa….nmpk sgt lama tak meng update blog nie..hehe…maaf la ye..

saya agak sibuk dgn aktiviti2 sampingan di UKm tercinta ini..

pada minggu ke 4 merupakan kali pertama mejar jasmy mengajar bagi kuliah teknologi pendidikan. 1st impression ttg mejar jasmy nie..”alamak mudanya nampak macam garang ja mejar nie”..monolog dalaman..hehe…

mungkin impression ini di sebabkan oleh perwatakan mejar jasmy yg smart dan kemas mcm palapes gayanya..hehe…tetapi setelah memulakan kelas ternyata salah sama sekali impression saya 2..mejar bukan lah seorang yang garang..he…suspen ja lebih sya ni kan..;p

oklah apa yang telah diajarkan pada minggu ke 4 ialah mengenai instructional design model. Terdapat pelbagai model yang dikemukan antaranya ialah ASSURE,ARCS, ADDIE model. model2 ini direka bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran dalam membina dan mencipta alat bantu mengajar. Pengertian bagi model ASSURE dan ADDIE ialah

ASSURE model:

Analyze learners

State objectives

Select instructional methods, media, and materials

Utilize media and materials

Require learner participation

Evaluate and revise

ADDIE model

A Analysis

D Design

D Development

I Implementation

E Evaluation

inilah antara apa yang diajar oelh mejar dalam kuliah minggu ke 4.

Seterusnya ialah mengimbas kembali kuliah ke 5 lak..Sebelum itu,nak cakap apa istimewanya ttg pengajaran mejar Jasmy ni ialah mejar selalu mengelitkan video2 yang menarik berkaitan dgn pembelajaran yang baru di ajar.

Ini menyebabkan kami tidak bosan berada dalam kuliah tekno itu, selain itu,kaedah penyampaian sebegini lebih sampai kepada pelajar dan mudah di fahami apa yang ingin disampai kan oleh pensyarah. Kalo tak percaya meh la join kuliah saya..hehe..;)

Berbalik semula kepada refleksi saya..hehe…dh lari tajuk lak saya nie kan..tak pa kita perlu selingan supaya pembaca tidak bosan dengan konteks yang ingin di sampaikan.hehe…btol x??…ok la..move on…Kuliah ke 5 pula belajar tentang tajuk photography.

Apa yang diajar antaranya ialah jenis2 kamera. Kamera digital, kamera 1 lensa dan kamera 2 lensa merupakan contoh jenis2 kamera yang terdapat sekarang.

Gambar pula memberi pelbagai persepsi dan makna bagi seseorang. Bagaimana sesuatu gambar itu dapat menyampaikan mesej kepada orang lain. Sesuatu gambar mempunyai nilai sentimen yang berlainan bagi setiap orang. Contoh gambar mona lisa. Walaupun setelah berdekad abad lama nya [kalo xsalah la…he..;p] tetapi masih mempunyai nilai yang tinggi kerana setiap orang mempunyai persepsi yang b’ lain tentang gmbar tersebut.

Ada yang mengambarkan monalisa seorang perempuan yang bermasalah pada masa itu, ada juga melihat monalisa sebagai seorang lelaki tetapi telah di lukis sebagai perempuan. Terdapat bermacam persepsi mengenai gambar tersebut. itulah nilai sebuah lukisan atau boleh kita kaitkan dgn persepsi seseorang dgn sesuatu gambar. itulah apa yang diajar di kuliah minggu lepas.

mEjar Jasmy menunjukkan pelbagai jenis gambar dari pelbagai segi dan aspek. Gambar2 yang ditunjukkan banyak memberi pengajaran dan  teladan kpda saya..setakat ini saja lah refleksi utk kali ini..ketemu lagi ya..;D

assalammualaikum saya dahulukan..

pada kali ini sya ingin berkongsi dgn anda smua mengenai proposal yang perlu saya lakukan utk sbjek teknologi pend ini..

Pada post yang lalu juga terdapat coretan mengenai proposal.. Itu merupakan proposal yang sya dan kump sya wat sebelum msuk kelas tutorial. Oleh sbab telah ada kump yang mengambil tajuk tersebut iaitu alam sekitar dngn ini secara rasminya kump sya telah menukar tajuk proposal kami dari alam sekitar kepada ibubapa..hehe..

ini bagi mengelakkan berlakunya perbandingan sama ada secara langsung atau pun tidak langsung apabila terdapat 2 kump melakukan topik yg sma..betol kn..he..:)

kenapa ibubapa di pilih sbgai subjek dlam persembahan multimedia kami???

ini di sebabkan kami terkesan dgn isu2 kekeluargaan yang berlaku sejak kebelakangan ini. Baru2 ini negara di gemparkan dengan pembunuhan kejam 4 ahli keluarga di gemecheh,n9 yang magsanya terdri drpd datuk,nenek,ayah dan anak perempuan keluarga tersebut dibunuh dgn kejam oleh ahli keluarga itu sendri

isu2 permasalahan keluarga yang berlaku mendpat liputan yang meluas sejak akhir2 ini telah memberi kesan kepada sya dan ahli kump sya untuk membuat video berkenaan pengorbanan dan kasih syg ibubapa kpda anak2.  proposal bagi video ini adalah seperti berikut:

nama kumpulan: 2G.B

SUBJEK TINDAK BALAS
Tajuk Projek cinta infiniti
Masalah Terkesan dengan kes-kes masalah kekeluargaan yang berlaku baru-baru ini, kami rasa terpanggil untuk membincangkan perkara tersebut bersama sahabat-sahabat
Objektif 1. Menyampaikan permasalahan isu2 kekeluargaan yang sedang hangat diperkatakan.

2. Mengingatkan kembali pengorbanan ibu bapa dalam membesarkan anak2.

3.muhasabah diri

Penyelesaian masalah yang sesuai Membina sebuah projek multimedia yang menarik mengandungi teks, video, dan audio
Audien sasaran mahasiswa dan mahasiswi

 

Minggu Perancangan
13 Jan-25 Jan – perancangan tugasan

– merancang perjalanan cerita

– meninjau tempat

26 Jan-9 Feb   –  memulakan gerak kerja

– menangkap gambar dan merakam video

– mengumpul bahan (spt audio)

10 Feb- 21Feb – mengumpul bahan di rumah
22    feb – 8 Mac -mengumpul semua bahan dan menyunting video
9Mac – 16 Mac persiapan terakhir, mengemas kini.

 

tempat:

pasar malam bangi,sekitar bangi dan kajang

tenaga kerja:

pengarah: Aiman

penyunting: Nana

penulis skrip: Nisa dan Nana

jurukamera: semua

pengangkutan:Aiman dan Nisa

Perjalanan cerita:

pendahuluan-memaparkan permasalahan isu2 kekeluargaan yang wjud

-isu2 semasa

a)anak pukul ayah kerana tidak diberikan rm 1 juta

b)anak bunuh kejam 4 ahli keluarga di gemecheh ,negeri sembilan

-mengimbas kembali pengorbanan ibubapa menjaga anak2

[dari bayi ke dewasa]

penutup: Dalil al quran tentang menghormati ibubapa.

ini merupakan serba sedikit mengenai perancangan unuk menyiapkan persembahan multimedia ini. semoga semua nya berjalan dengan lancar..InsyALLAH…;-)

assalamuaikum~

Refleksi tutorial teknologi pendidikan!!~

Inilah tajuk yang akan saya perkatakan sebentar lagi…..hehe…

Pagi selasa 19hb,hujan turun dgn lebatnya…tiba2 fikiran jhtku melintas di benak fikiran.

‘ujan ni xnk ak g class ka..tido bes nie..huhu…’ fikiranku berkata2..hehe..

‘lebatnya ujan, mcm mn nk pergi tutor ni.nak naik moto ujan lebat gini bhya’ fikiranku msih berlegar2 lagi. tp ku tetapkan ati dan fikiran utk pegi berjihad menimba ilmu.huhu…insyaallah allah akn tolong kta kalo niat kta baik.kn3!!! 😉

Pertama kali masuk ke kelas tutorial cik aidah kat makmal 4 di fpend perasaan ku berdebar2. Tiada kata yang dpat di ungkapkan bagi mengambarkan perasaan ku pada ketika itu. kenapa perasaan ku begini ya??

sebabnya~jeng4!!!!  he……suspen ckit..

sebabnya sya akan belajar bersama2 dgn pelajar yang mengambil tesl. Sebelum nie sya mempunyai perasaan prejudis kt pelajar tesl di ukm.ermm  sebenarnya  bukan setakat kt ukm sj di mn2  shja pelajar tesl di seluruh ngara.hehe..maap ye..

Pada sya pelajar tesl ialah golongan yang tak mesra , sombong dan hanya mahu berkawan dgn golongan mereka shja. itu lah prejudis yg sya ada terhadap pelajar tesl..

Di sini sya ingin meminta maaf kepada sesiapa pelajar tesl yang terasa. sya tidak berniat mahu melukakan hati sesiapa tp dh mmg itu yang tertaman dlm fikiran selama ini dan di didik untuk berfikir bergitu..maap ya..huhu..;(

haaa….tu sebab pertama..sebab ke 2 knpa berdebar sgt ialah sbb tutor yang mengajar adalah mentor spkg sya.hehe…

berdebar nak tahu personaliti beliau kalo2 garang ka sempoi ka cerewet ka..semua 2 akan mempengaruhi perjalanan spkg ku di ukm selama 2 tahun lagi..hu~~

tetapi apabila bermulanya kelas tutorial alhamduillah smua nya berjalan lancar. smuanya baik2 belaka malah pelajar tesl jga ramah orangnya dan mereka sgt sempoi…hehe~

agenda pada hari itu ialah membentangkan jalan cerita mengenai tugasan video. Oleh sebab sya dan rakan2 sya nisa dan aiman memulakan kelas tutorial lambat kerana berlaku sedikit perselisihan faham ttg pertindihan masa yang berlaku. Kami tidak perlu membentangkan perancangan tugasan video tersebut.

Kump2 yang membentangkan tugasan pada hari tu mengambil tema alam sekitar,bagaimana mengurus tekanan dan lain2…daripada pembentangan yang dipersembahkan sya dan rakan mendapat gmbaran bagaimana mahu menyiapkan  perancangan tugasan video itu.

itulah Serba sedikit briefing mengenai kelas tutorial pertama yang sya hadiri da 19hb 1 2010.

Proposal yang perlu di siapkan perancangannya bagi minggu ini juga ialah berkenaan dgn video ataupun persembahan multimedia.

kami dikehendaki untuk mencari tema dan objektif bagi persembahan multimedia tersebut..

Kumpulan sya telah mengadakan perjumpaan pada tanggal 18 jan 2010 di cafe kolej rahim kajai jam 3 petang bagi membincangkan mengenai proposal ini. Tanggal ini dipilih setelah semua ahli kumpulan dapat meluangkan masa setelah sibuk dengan aktiviti harian masing2..

setelah di capai kesepakatan oleh rakan sekumpulan iaitu rakan cosmate yg di cintai cik khairunisa dan cosmate ku juga Muhammad Aiman telah sepakat mengambil tema alam sekitar.

Tajuk bagi persembahan multimedia tersebut adalah ‘Earth need Us’ atau dengan kata lain ‘Bumi memerlukan kita’

objektif yang akan dicapai dalam persembahan ini ialah:

a)memberikan pendedahan tentang permasalahan alam sekitar

b)Mewujudkan rasa syukur dalam diri individu

c)Melahirkan rasa bertanggungjawab terhadap alam sekitar.